Saturday, January 16, 2010

Salad Tempatan Bantu Awet Muda

JIKA selama ini ulam atau ‘salad’ hanya sinonim dengan masyarakat kampung, hari ini senario tersebut telah berubah kerana ulam kini telah menjadi santapan biasa bagi warga di bandar. Ia bukan lagi dianggap makanan kampung malah ulam kini semakin mendapat tempat di restoran-restoran mahupun hotel-hotel terkemuka.

Bagi sesetengah orang, makan nasi tanpa ulam ibarat minum teh tanpa gula. Pasti teh menjadi kelat dan hilanglah keinginan untuk menikmatinya. Begitulah kuatnya penangan ulam-ulaman dalam membantu menaikkan selera seseorang ketika menikmati makanan.

Jika hidangan Barat memerlukan salad bersama dressing sebagai pembuka selera, apa kurangnya ulam-ulaman tempatan yang enak dimakan bersama sambal belacan, cencaluk, budu, air asam, sambal tempoyak, sambal kicap dan pelbagai lagi jenis sambal. Selama ini masyarakat Barat bangga menjadikan salad sebagai pilihan menu diet mereka, jadi kita juga sepatutnya bangga memiliki khazanah semulajadi ini yang juga menyamai salad kerana ia dimakan secara langsung dan khasiatnya lebih asli.

No comments:

Post a Comment