Monday, February 22, 2010

Perhatian! Bakteria Membiak? Sila hati-hati : Keperluan Bakteria untuk Membiak

Dalam keluaran lepas, serba sedikit kita telah menyingkap tentang jenis-jenis bakteria yang menyebabkan keracunan makanan. Kali ini, topik keselamatan makanan masih lagi berkisar tentang dunia makhluk seni satu sel ini iaitu bakteria. Akan tetapi, kali ini penulis akan membawa para pembaca kepada satu dimensi berbeza dalam dunia bakteria. Satu dimensi yang dinamakan “KEPERLUAN BAKTERIA UNTUK MEMBIAK”.
Keperluan
Mamalia, reptilia, amfibia, burung, dan segala macam jenis hidupan pasti memerlukan keperluan asas seperti udara, makanan, dan minuman untuk hidup. Tanpa semua itu, makhluk ciptaan Tuhan di bumi ini pasti tidak akan dapat hidup dan membiak. Keadaan ini samalah seperti bakteria. Kerana bakteria pada lahiriahnya adalah makhluk, iaitu salah satu hidupan di muka bumi ini.
Sebenarnya, kebanyakan bakteria penyebab keracunan makanan perlu membiak dengan banyak di dalam makanan sebelum berupaya menyebabkan penyakit. Namun, untuk membiak dengan banyak, bakteria ini memerlukan kondisi yang sesuai. Terdapat empat kondisi utama yang dikenal pasti sebagai keadaan di mana ia dapat menyokong pembiakkan bakteria dalam makanan iaitu makanan, kelembapan, suhu yang sesuai dan juga masa.

No comments:

Post a Comment